Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Welke belangrijke gebeurtenissen of personen moeten zeker een plekje krijgen op de Peerse tijdlijn?

31
0

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 31 bijdragen
Peterschap stad Peer - vliegbasis
13 september 1986 - de stad Peer aanvaardt het peterschap van de vliegbasis. De toenmalige burgermeester Theo Kelchtermans en Kolonel Vlieger Ir. Jean Bauweraerts (inmiddels ereburger van Peer) officialiseerden het peterschap tijdens een militaire plechtigheid met het ondertekenen van de officiële oorkonde. Na bijna 35 jaar organiseren peter en petekind nog altijd vele gemeenschappelijke initiatieven. Massé Eddy
Eddy M.
1 0
lees meer
06/08/2015 1ste CCFP Ferrari dag in het centrum van Peer
06/08/2015 1ste CCFP Ferrari dag in het centrum van Peer 78 Ferrari's en een paar honderd oldtimers kwamen opdagen op de 1ste CCFP Ferrari meeting in Peer . Alle invalswegen slipte toe door het grote aantal nieuwsgierigen, met meer dan 10.000 bezoekers was dit een meer dan geslaagd event , wat tot op heden elk jaar wordt succesvol wordt herhaald .
Maurits P.
2 0
lees meer
Van spoorlijn tot fietspad
Aanleg van een fietspad op de oude spoorwegbedding Foto beschikbaar bij de Heemkundige Kring Wijchmaal -mogelijk ook bi stad Peer
Guido M.
0 0
lees meer
Stichting van de vliegbasis Kleine-Brogel op Peers grondgebied.
01 juni 1952 - de vliegbasis Kleine-Brogel wordt gesticht op Peers grondgebied. De toenmalige Luitenant Kolonel Vlieger wordt aangeduid als eerste basisbevelhebber. Zijn foto van destijds symboliseert deze mijlpaal in de Peerse geschiedenis. Vandaag draagt de vliegbasis de naam "BASIS GENERAAL-MAJOOR VLIEGER GRAAF IVAN DU MONCEAU DE BERGENDAL" Massé Eddy
Eddy M.
1 0
lees meer
Peer 600-, 625-, 650-jaar stad
Vele activiteiten zoals opvoering Bengel nav 600 jaar stad Peer, maandelijks een activiteit nav 625 jaar stad waaronder de Old-timerrit voor auto's en moto's ( een uitloper is de nu olt-timerdag van mei tot oktober), de verbroedering Dommelgemeenten enz. , Peer 650 en de vele activiteiten. Info: Heemkundige Kring Wijchmaal en Stadsbestuur Peer. Hierover zijn zeker voldoende foto's bij de stad ( o.a.vrijetijdsloket)
Guido M.
0 0
lees meer
Sidney Van Herreweghe
Sidney Van Herreweghe is een 18-jarige, gemotiveerde en getalenteerde karateka en eveneens inwoner van onze stad Peer. In zijn 11 jaar lange carrière wist hij maar liefst 4 wereldtitels binnen te halen. Hij is tevens geëngageerde jeugdtrainer en trouw lid bij karateclub Alain Rayen (KCAR). Deze veelvoudige wereldkampioen verdient zeker een plaats op de Peerse tijdlijn voor zijn harde werk, doorzettingsvermogen en gedrevenheid.
Diete K.
1 0
lees meer
de Zusters van Maria
Het vele werk op vlak van onderwijs, opvoeding en zorg voor ons stadje Peer mag zeker aandacht krijgen in dit project. Ze wilden toen ze in Peer waren steeds in de schaduw blijven maar het vele werk van Zuster Victorine, zuster Lea, zuster Adrienne, zuster An, zuster Gaudentia, zuster Wivina, zuster Pauline, zuster Dominica, Zuster Balbina, zuster Amandina en vele andere zusters die in Peer verbleven mag zeker eens onder de aandacht gebracht worden samen met het vele werk in de kerkdorpen door oa zuster Mia en zuster Coleta... Er zijn ongetwijfeld vele foto's van de zusters te vinden ...
Herwig V.
0 0
lees meer
Ere-deken Jan Kwanten
Pastoor-deken van Peer van 1990 tot 2005. Hij was een zingende en processielievende pastoor-deken met veel aandacht voor de verering van Maria, Moeder van Smarten en OLV onder de toren; getuigen hiervan de grootse Mariale ommegang in augustus 1992 en het feestelijke Mariale jaar (25 jaarlijkse traditie) in 1997. Maar ook de talrijke processies die Peer rijk is/was kregen zijn aandacht: Kruisdagen, 1 mei Maarlo, Bomerkapel, Sacramentsprocessie, Vestprocessie, ... Maar hij verdient deze nominatie zeker met zijn inspanningen voor de missies: denken we maar terug aan zijn torenafdaling op 75 jarige leeftijd in mei 2005 tgv de jaarlijkse Torenfeesten met een gulle bijdrage voor het werk van Pater Ivo Wellens in Aru.
Herwig V.
0 0
lees meer
EERSTE TRAMLIJN IN LIMBURG.
Nog voor een wetsvoorstel werd goedgekeurd kwam de ‘buurtijzerenweg Bourg-Leopold-Maeseijck’ reeds ter sprake op de Wijchmaalse gemeenteraad. In het verslag van de raadszitting van 26 mei 1881 lezen we: “er wordt kennis gegeven van een brief van Mijnheer den Gouverneur der provincie betrekkelijk het ontwerp van daarstelling van een buurtijzerenweg tusschen Bourg-Leopold en Maeseijck met de finantieele tusschenkomst der gemeente. De Raad erkent de nuttigheid dezes werks en juicht de voltrekking ervan op voorhand toe. Wat de geldelijke tusschenkomst betreft: hoe gaarne zou hij in eenmaal er eene som voor stemmen, doch onze gemeenteinkomsten zijn zoo gering en de lasten zoo drukkend, dat wij aan geene bijdracht denken kunnen en uiten de hoop dat het Staatsbestuur voorgestelden weg op zijne kosten legge.” Door gebrek aan kapitaal werd in 1866 beslist voorlopig alleen het baanvak Leopoldsburg-Bree aan te leggen. Het noodzakelijk kapitaal voor dit gedeelte bedroeg 738.000 fr. De staat nam 1/4 voor haar rekening, de provincie 1/3 de gemeenten 5/12. Voor Wijchmaal bedroeg dat 6.000 fr. Die 5/12 konden de gemeenten echter niet opbrengen zodat de staat uiteindelijk besliste voor 246.000 fr. tussen te komen. Voor Wijchmaal werd het dan 4.000 fr. Op 31 december 1887 werd voor het eerst proef gereden op de lijn. In het Aankondigingsblad voor Limburg van za
Guido M.
0 0
lees meer
Bezoek Koning Boudewijn Peer
Koningspaar Boudewijn en Fabiola bezochten de stad Peer in 1987
Herwig V.
0 0
lees meer
Koningin Fabiola op bezoek in Wijchmaal
Koningin Fabiola Op 29 april 1969, tijdens een rondreis van het koninklijk paar door Limburg, bracht koningin Fabiola een bezoek aan het St.-Elisabethinstituut. Op de foto zien we hoe de koningin wordt verwelkomd door burgemeester Fransen in het bijzijn van enkele personaliteiten en zusters van het instituut. Bron : Heemkundige Kring Wijchmaal.
Guido M.
0 0
lees meer
Eerste tramlijn in Limburg
Op maandag 9 januari 1888 werd de eerste Limburgse tramlijn in werking gesteld. Het Aankondigingsblad voor Limburg van zaterdag 14 januari 1888 bracht volgend verslag: “Maandag is de tramlijn van Wijchmaal tot Bree geopend. Bij de aankomst van de eerste trein werden er kanonschoten gelost; de huizen waren belaagd, de muziek speelde; kortom het was een algemene vreugde. De eerste dag werden over 200 reiskaartjes afgele­verd. De afstand van de ene statie naar de andere is 14 kilometer en men legt die af in minder dan een uur 15 minuten. Voorlo­pig rijdt de tram slechts tussen Wijchmaal en Bree. Men denkt op het einde der maand klaar te zijn met de lijn Wijchmaal-Hechtel-Bourg-Leopold”. De officiële inhuldiging van deze eerste tramlijn in Limburg werd op zondag 24 juni 1888 met grootse luister gevierd. De talrijke genodigden waaronder graaf de Grunne, gouver­neur van de provincie en de leden van de Bestendige Deputatie worden reeds vroeg in de voormiddag begroet aan het station van Wijchmaal waarna ze kunnen plaats nemen in een prachtig versierde en rijk bevlagde eretram. In dit gezelschap reed de tram naar Leopoldsburg waar een speciale trein werd verwacht, waarin de ministers van Oorlog en van Spoorwegen zaten. Bij dit gezel­schap waren tal van vooraanstaanden van de Spoorwe­gen en van de Natio­nale Maatschappij van Buurt­spoorwegen. Na de verwelkoming van de talrijke personaliteiten ving de tocht aan richting Bree.
Guido M.
0 0
lees meer
Spoorlijn door Wijchmaal 1866
Wijchmaal is steeds een landelijke gemeente geweest. Buiten de rijksweg Diest-Maaseik die de gemeente doorkruiste waren er enkel wat onverharde wegen of karrensporen. De bewoners waren meestal boeren die door hard werken op de magere zandgronden aan de kost kwamen. Op 12 augustus 1861 gaf het parlement aan de regering de volmacht om een spoorlijn vanuit Hasselt naar de Nederlandse grens in concessie te geven. De vereniging ‘Liégeois-Limbourgeois’ die op 1 juli 1864 de vergunning bekwam om deze spoorlijn aan te leggen droeg de exploitatie van deze lijn over aan de Haagse N.V. ‘Compagnie pour l’exploitation des chemins de fer de l’Etat Néerlandais’. Het oorspronkelijke traject over Leopoldsburg werd in laatste instantie gewijzigd via het tracé Wijchmaal en Eksel. Dit viel uiteraard niet in goede aarde bij de burgerlijke over­heid van de gemeenten waar oorspronkelijk de spoorlijn zou passeren. Op 15 juli 1866 had de inhuldiging van de lijn plaats. Het traject Hasselt-Eindhoven, met een lengte van 41,918 km, was oorspronkelijk heel belangrijk omwille van de plaatselijke nijverheden zoals houtwinning, steenbakkerijen, sigarenfabrieken, boterhandel, enz. Het was eveneens een zeer interes­sante verbindingsas tussen het Luikse industriebekken en het Nederlandse net. In 1896 werd de lijn door de Staat teruggekocht. Aangezien het tot 1878 duurde vooraleer Leopoldsb
Guido M.
0 0
lees meer
Burgemeesters
lijst van de dienstdoende burgemeesters voor de fusie met begin en einddatum van hun mandaat. Eventueel met de belangrijkste verwezenlijkingen.
Guido M.
0 0
lees meer
Blijde intrede Prins Filip en Prinses Mathilde
Het was een Blijde Intrede op donderdag 23 maart. Net als in de andere Limburgse gemeenten werd het prinsenpaar ook te Wijchmaal enthousiast onthaald. Voor Peer werd het M.P.I. St.-Elisabeth in Wijchmaal uitgekozen. Ruim 2.000 enthousiaste omstanders verwelkomden het prinsenpaar. Prins Filip en prinses Mathilde lieten zich rondleiden door de instelling en de speelleertuin. In het kleuterklasje ging Mathilde bij elk kindje aan tafel zitten en speelde met hen. Ook was zij erg geïnteresseerd hoe jonge kinderen communiceren met gebarentaal. Prinses Mathilde stelde vragen honderd-uit, wilde hun namen kennen en speelde mee verstoppertje. De leefruimte voor personen van14 tot 21 jaar kende eveneens grote belangstelling bij Mathilde. Vermoedelijk door de richting die de prinses met haar studies volgde. Nadien zat het prinsenpaar aan tafel met de genodigden en de personeelsleden van verschillende afdelingen voor het middagmaal. Bron : Heemkundige Kring Wijchmaal. Meerdere kleurfoto's beschikbaar
Guido M.
0 0
lees meer
Start CMBV (huidige Markant) in Peer in 1959
De foto toont de oprichters van het CMBV (huidige Markant) in Peer in 1959.
Markant Peer
0 0
lees meer
Blijde intrede Prins Filip en Prinses Mathilde
Het was een Blijde Intrede op donderdag 23 maart. Net als in de andere Limburgse gemeenten werd het prinsenpaar ook te Wijchmaal enthousiast onthaald. Voor Peer werd het M.P.I. St.-Elisabeth in Wijchmaal uitgekozen. Ruim 2.000 enthousiaste omstanders verwelkomden het prinsenpaar. Prins Filip en prinses Mathilde lieten zich rondleiden door de instelling en de speelleertuin. In het kleuterklasje ging Mathilde bij elk kindje aan tafel zitten en speelde met hen. Ook was zij erg geïnteresseerd hoe jonge kinderen communiceren met gebarentaal. Prinses Mathilde stelde vragen honderd-uit, wilde hun namen kennen en speelde mee verstoppertje. De leefruimte voor personen van14 tot 21 jaar kende eveneens grote belangstelling bij Mathilde. Vermoedelijk door de richting die de prinses met haar studies volgde. Nadien zat het prinsenpaar aan tafel met de genodigden en de personeelsleden van verschillende afdelingen voor het middagmaal. Bron : Heemkundige Kring Wijchmaal. Meerdere kleurfoto's beschikbaar
Guido M.
0 0
lees meer
25-jaarlijkse Mariafeesten in Peer
Vanaf 1897 zijn er om de 25 jaar Mariale feesten in Peer. Deze werden uitbundig gevierd door de ganse stad. De volgende feesten gaan door in 2022.
Miet L.
0 0
lees meer
EERSTE TRAMLIJN IN LIMBURG.
Nog voor een wetsvoorstel werd goedgekeurd kwam de ‘buurtijzerenweg Bourg-Leopold-Maeseijck’ reeds ter sprake op de Wijchmaalse gemeenteraad. In het verslag van de raadszitting van 26 mei 1881 lezen we: “er wordt kennis gegeven van een brief van Mijnheer den Gouverneur der provincie betrekkelijk het ontwerp van daarstelling van een buurtijzerenweg tusschen Bourg-Leopold en Maeseijck met de finantieele tusschenkomst der gemeente. De Raad erkent de nuttigheid dezes werks en juicht de voltrekking ervan op voorhand toe. Wat de geldelijke tusschenkomst betreft: hoe gaarne zou hij in eenmaal er eene som voor stemmen, doch onze gemeenteinkomsten zijn zoo gering en de lasten zoo drukkend, dat wij aan geene bijdracht denken kunnen en uiten de hoop dat het Staatsbestuur voorgestelden weg op zijne kosten legge.” Door gebrek aan kapitaal werd in 1866 beslist voorlopig alleen het baanvak Leopoldsburg-Bree aan te leggen. Het noodzakelijk kapitaal voor dit gedeelte bedroeg 738.000 fr. De staat nam 1/4 voor haar rekening, de provincie 1/3 de gemeenten 5/12. Voor Wijchmaal bedroeg dat 6.000 fr. Die 5/12 konden de gemeenten echter niet opbrengen zodat de staat uiteindelijk besliste voor 246.000 fr. tussen te komen. Voor Wijchmaal werd het dan 4.000 fr. Op 31 december 1887 werd voor het eerst proef gereden op de lijn. In het Aankondigingsblad voor Limburg van za
Guido M.
0 0
lees meer
Spoorlijn Hasselt - Eindhoven
Wijchmaal is steeds een landelijke gemeente geweest. Buiten de rijksweg Diest-Maaseik die de gemeente doorkruiste waren er enkel wat onverharde wegen of karrensporen. Midden vorige eeuw kwam daar verandering in. Op 12 augustus 1861 gaf het parlement aan de regering de volmacht om een spoorlijn vanuit Hasselt naar de Nederlandse grens in concessie te geven. De vereniging ‘Liégeois-Limbourgeois’ die op 1 juli 1864 de vergunning bekwam om deze spoorlijn aan te leggen droeg de exploitatie van deze lijn (en van nog andere lijnen in Limburg) over aan de Haagse N.V. ‘Compagnie pour l’exploi­tation des chemins de fer de l’Etat Néerlandais’. Het oorspronkelijke traject over Leopoldsburg werd in laatste instantie gewijzigd via het tracé Wijchmaal en Eksel. Dit viel uiteraard niet in goede aarde bij de burgerlijke over­heid van de gemeenten waar oorspronkelijk de spoorlijn zou passeren. Zij stelden dan ook alles in het werk om dit be­sluit te laten vernietigen, maar men week niet meer van de planning af. Op 15 juli 1866 had de inhuldi­ging van de lijn plaats. Het traject Hasselt-Eindhoven, met een lengte van 41,918 km, was oorspronkelijk heel belangrijk omwille van de plaatselij­ke nijverheden zoals houtwinning, steenbakkerijen, sigarenfa­brieken, boterhandel, enz. Het was eveneens een zeer interes­sante verbindingsas tussen het Luikse industriebekken en het Nederlandse net.
Guido M.
0 0
lees meer
Tijdlijn van bekende Perenaren (in chronologische volgorde)
Pieter Bruegel de Oude, schilder Armand Preud'homme, componist Jules Stinissen, geschiedschrijver Mgr. Broekx, senator en voorvechter voor de arbeiders E.H. Piet Lauwers, geschiedschrijver en stadsdichter Fons Breydenbach, atleet Theo Kelchtermans, minister Wim Mertens, componist
Henri S.
0 0
lees meer
1912: Elisabeth Neven speelde een belangrijke rol in de zorg voor personen met een beperking in Wijchmaal-Peer
Weldoenster Elisabeth 'Betteke' Neven schonk in 1912 een hoeve en 3 ha grond aan de zusters van de congregatie van Sint-Vincencius a Paulo uit Deinze met de opdracht om er iets uit te werken voor arme kinderen. Daarmee is Betteke Neven de stichteres van de koepel Sint-Elisabeth die anno 2021 bestaat uit een Begeleidingscentrum en de scholen voor gespecialiseerd basisonderwijs en gespecialiseerd secundair onderwijs.
Erwin P.
1 0
lees meer
Data van de verschillende fusies van gemeenten.
Foto van de laatste gemeenteraad - laatste burgemeester van de fusiegemeente - Voor Wijchmaal is deze foto in kleur beschikbaar bij de Heemkundige Kring Wijchmaal.
Guido M.
0 0
lees meer
Oogst van graan
Oude foto's van hoe het er aan toe ging in Siberië. Ik kan hiervoor een 15-tal foto's aanleveren.
JEAN s.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 31 bijdragen